Artur Szyndler to twórca pierwszej polskiej gry fabularnej „Kryształy Czasu”. Autor przygotowywał ją i dopracowywał zasady między rokiem 1984 a 1997, a więc przez kilkanaście lat swojej młodości. Studiował, pracował, a wieczorami i nocami pisał. Wędrując po muzeach i bibliotekach naukowych, zbierał materiały. Prowadził wtedy dla graczy wielogodzinne sesje. Aby dopracować zasady, testował je co tydzień aż w 3 – 4 niezależnych grupach.  Przypominamy, że wtedy gry RPG w Polsce praktycznie nie istniały. W związku z tym w jednej sesji gry fabularnej „Kryształy Czasu” nierzadko brało udział ponad 12 osób, a 8 – 10 było normą. Wielu z was w tej chwili pewnie przypomni sobie, że byli częścią tej historii.

W grze fabularnej „Kryształy Czasu” gracz miał do wyboru: 18 profesji, 9 wiodących ras, ponad 600 zaklęć do rzucania i wiele gatunków potworów. Ogromną innowacją na tamte czasy, ale nie tylko na tamte, był unikatowy świat Ochrii (zwanej wtedy Orchią), w którym rządziły orki i ich pobratymcy, a nie ludzie. To było kompletne novum, złamanie obowiązujących konwenansów. Do tamtego czasu nikt nie odważył się czegoś takiego wprowadzić w żadnym świecie fantasy…

Od początku „Kryształy Czasu” bardzo spodobały się, przez co zyskały  tysiące miłośników, a sesje RPG „Kryształów Czasu” na ponad dziesięć lat zdominowały konwenty fantastyki i domowe spotkania.

Przy braku internetu autor udostępniał zasady do testowania przy wszelkiego rodzaju kontaktach z nim. Były też wersje testowych wydruków podręcznika, do których mieli dostęp tylko nieliczni.  Ocenia się, że w „Kryształy Czasu” grało lub zapoznało się z nimi wtedy ponad 150 tysięcy młodych osób. 

Na koniec gra fabularna „Kryształy Czasu” doczekała się wydania w czasopiśmie „Magia i Miecz”, jako pierwszy polski system RPG. Kilka lat później powstała też wersja książkowa. 

Po wielu latach, które minęły od czasów napisania 5000 stron o uniwersum Kryształów Czasu, Artur Szyndler postanowił pokazać największe zalety stworzonego przez siebie świata i wykorzystać jego niesamowite możliwości. Napisał powieść Kryształy Czasu: Saga o Katanie tom I Labirynt Śmierci cz. 1 i 2 pełną oszałamiających sytuacji i zaskakujących zwrotów akcji. To przygody drużyny niezwykłych postaci, z których właściwie nikt nie jest tym, za kogo się podaje. Intrygi, walki, romanse, niestworzone historie i legendy opisane na 1400 stronach pierwszego tomu.

Autor postanowił też zrobić coś wyjątkowego dla fanów KC i zamieścił appendixy, w których opisał bogów Ochrii/Orchii i genezę świata.

Artur Szyndler odpowiadając na liczne sugestie i zapytania dawnych i obecnych graczy KC przygotowuje się do wznowienia gry fabularnej pod postacią Złotej Edycji Kryształów Czasu. Unowocześnionej, wzbogaconej, a jednak tej samej.