Gra fantasy Kryształy Czasu – LABIRYNT ŚMIERCI – najczęściej zadawane pytania

wpis w: Bez kategorii | 0

Jak bardzo wasza gra jest podobna do dawnej gry Labirynt Śmierci firmy Encore?

Podobieństwa są wielkie i żadne zarazem. Wielkie, bo w obydwu grach jest 3-poziomowy labirynt i potwory czyhające w komnatach i korytarzach. Na tym jednak podobieństwa się kończą.  Pod wszystkimi innymi względami to zupełnie odmienne gry. Całkowicie odmienna, unikatowa mechanika gry, postacie bohaterów z powieści Saga o Katanie, fabularyzowane scenariusze czy setka kolorowych grafik ze świata Ochrii, to tylko początek „góry lodowej” różnic między obydwoma grami. To dwie zupełnie inne gry opisujące losy bohaterów w niebezpiecznych podziemiach.

Jak wygląda przebieg gry? Czy faktycznie zasad można nauczyć się w kilka minut?

W zależności od scenariusza przygotowany jest szlak od kilku do kilkunastu komnat. Gracze wybierają sobie bohaterów do prowadzenia i przed każdą komnatą decydują, które postacie z ich drużyny wchodzą, jako pierwsze. Ponieważ bohaterowie mają różne wyszkolenie i klasy specjalizacji ważne jest, pod jaką profesją wejdzie heros, czy np. pod postacią opancerzonego paladyna, czy dzierżącego księgi i różdżki maga, albo czarnoksiężnika.

Następnie drużyna losuje spotkanie. Po przeczytaniu części opisowej parametry bojowe spotkanych potworów nanosi się na odpowiednie tory i zaczyna się faza dyplomacji a po niej walki. Każda walka ma zupełnie inny przebieg. Zwycięstwo oznacza możliwość pójścia dalej, porażki zaś przybliżają koniec gry.

W dużo bardziej szczegółowej wersji tłumaczenia zasad, wraz z przykładami, zrozumienie ich zajęło niektórym nawet mniej niż minutę. Rekordzistka, zrozumiała wszystko i uznała, że umiałaby grać po 20 sekundach.

Jaka jest różnorodność spotkań?

Na pierwszy poziom przygotowano 100 wyzwań, na drugi również 100, a na trzecim jest ich 50. W każdym z nich jest inny przeciwnik, co oznacza około 250 ras potworów zamieszkujących Ochrię. Przygotowanie wszystkich spotkań zajęło twórcom prawie trzy lata, szczególnie, że każdy przeciwnik ma fabularny opis rasy i przebiegu ataku na drużynę, statystyki bojowe, słowa kluczowe, oraz dokładny schemat walki wraz z poszczególnymi etapami przebiegu potyczki lub bitwy. Potwory więc będą ziały ogniem, gryzły, rozszarpywały, miażdżyły lub rzucały czary. Nie ma więc dwóch takich samych przeciwników, ani dwóch identycznych walk wśród 250 przygotowanych dla drużyny. Ma to zapewnić niepowtarzalność rozgrywek i „regrywalność”, a więc zero nudy. Oczywiście każde spotkanie jest typowe dla świata opisanego w powieści przygodowej Saga o Katanie.

Co to oznacza, że gra jest dla 1-10 osób?

W tej grze podczas testów jednocześnie grało ponad 11 osób i też świetnie się bawili. Z kolei jeden gracz rozegrał sam w przeciągu weekendu 21 scenariuszy i trudno go było odciągnąć od następnych. Gra dla 1-10 osób oznacza, że zasady są dostosowane do gry dla dowolnej liczby osób z tego zakresu. Jest też teoretycznie możliwe dołączenie gracza nowego podczas rozgrywki lub jego odłączenie.

Najważniejsze, że gracze grają naraz, w tym samym momencie, bez czekania na tury innych. Wszystkie decyzje podejmuje się wspólnie, zaś wszelkie spory rozsądza lider. Tym ostatnim, co rundę jest inny gracz.

Jak duża jest kooperacyjność w grze wieloosobowej?

Kryształy Czasu – LABIRYNT ŚMIERCI to w pełni kooperacyjna gra, gdzie najważniejsze jest współdziałanie. Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego. Ubytek gracza i jego postaci oznacza poważne konsekwencje dla drużyny oraz drastycznie zmniejsza szanse na przejście scenariusza. Gra więc uczy jak pomagać sobie, zacieśnia więzy między uczestnikami i tworzy zaufanie członków zespołu do siebie. Testowe grupy graczy, które zaczynały rozgrywkę były z reguły zbiorem nieznanych sobie obcych osób. Pod koniec rozgrywki sytuacja zmieniała się radykalnie. To były grupy, które nauczyły się współpracy oraz tego, że tylko wspólnie pokonają problemy, jakie przygotował im Labirynt Śmierci.

Jakie są zaplanowane dodatki? Będzie coś znaczącego?

Podczas testów okazało się, że nie wszyscy kochają kooperację miedzy graczami, w związku z czym  przygotowujemy wersję dla złej drużyny. To duży dodatek. Oczywiście będą też spotkania z potworami i scenariusze, ale siła postaci zależeć będzie od ich wredności względem innych członków drużyny. Aby pokonać wrogów będą musieli współpracować, na tyle by się od razu nie pozabijać (bo inaczej nie sprostają potworom z labiryntu). Moc bohaterów zależeć będzie wyłącznie od siły destrukcyjnej względem kolegów. W drużynie będą więc najgorsze męty i potwory z czeluści Labiryntu wraz ze sławną Drużyną Szalonego Przymierza.

Podsumowując, co roku planujemy duży dodatek i kilka mniejszych, uzupełniających, na przykład oddziały sprzymierzeńców, skarby, czy karty bohaterów.